Dwuletnie wyniki po operacji przezcewnikowej lub chirurgicznej wymiany zastawki aortalnej

Próba rozmieszczenia zastawek aortalnych (PARTNER) wykazała, że wśród chorych z dużym ryzykiem zwężenia zastawki 1-letniej przeżywalność jest podobna w przypadku stosowania przezcewnikowej wymiany zastawki aortalnej (TAVR) i wymiany chirurgicznej. Jednakże, aby ustalić, czy TAVR ma przedłużone świadczenia, konieczna jest dalsza obserwacja. Metody
W 25 ośrodkach losowo przydzielono 699 pacjentów wysokiego ryzyka z ciężkim zwężeniem zastawki aortalnej, aby poddać się chirurgicznej wymianie zastawki aortalnej lub TAVR. Wszyscy pacjenci byli obserwowani przez co najmniej 2 lata, z oceną wyników klinicznych i oceną echokardiograficzną.
Wyniki
Częstość zgonów z jakiejkolwiek przyczyny była podobna w TAVR i grupach chirurgicznych (współczynnik hazardu z TAVR, 0,90, przedział ufności 95% [CI], 0,71 do 1,15, P = 0,41) i po 2 latach (analiza Kaplana-Meiera) 33,9% w grupie TAVR i 35,0% w grupie operacyjnej (P = 0,78). Częstotliwość wszystkich uderzeń podczas obserwacji nie różniła się istotnie pomiędzy obiema grupami (współczynnik ryzyka, 1,22, 95% CI, 0,67 do 2,23, P = 0,52). Po 30 dniach częstości uderzeń były częstsze w przypadku TAVR niż w przypadku wymiany chirurgicznej (4,6% w porównaniu z 2,4%, P = 0,12); następnie w grupie TAVR wystąpiło 8 dodatkowych udarów, a 12 w grupie operacyjnej. Poprawa w obszarach zastawek była podobna w przypadku TAVR i wymiany chirurgicznej i była utrzymywana przez 2 lata. Nieregularność paravalvular była częstsza po TAVR (P <0,001), a nawet łagodna niedomykalność okołogaleriowa była związana ze zwiększoną śmiertelnością późną (P <0,001).
Wnioski
Dwuletnia obserwacja pacjentów w badaniu PARTNER wspiera TAVR jako alternatywę dla operacji u pacjentów wysokiego ryzyka. Oba zabiegi były podobne pod względem śmiertelności, zmniejszenia objawów i polepszonej hemodynamiki zastawki, ale niedomykalność okołodolowa była częstsza po TAVR i wiązała się ze zwiększoną śmiertelnością późną. (Finansowane przez Edwards Lifesciences; ClinicalTrials.gov number, NCT00530894.)
Wprowadzenie
Zwężenie zastawki aortalnej wiąże się z wysoką śmiertelnością po pojawieniu się objawów sercowych.1 Niemniej jednak wielu pacjentów nie poddaje się chirurgicznej wymianie zastawki aortalnej z powodu rzeczywistego lub postrzeganego zwiększonego ryzyka związanego z zabiegiem chirurgicznym.2-5 Przezklatkowa wymiana zastawki aortalnej (TAVR) pojawiły się jako alternatywna terapia u pacjentów wysokiego ryzyka ze zwężeniem zastawki aortalnej. 6-10 Rejestry obserwacyjne z różnych krajów donosiły o 1-miesięcznych i rocznych wynikach po TAVR, 11-14, ale istnieją ograniczone długoterminowe dane uzupełniające. 15
Próba umieszczenia zastawek aortalnych (PARTNER) była randomizowanym badaniem porównującym TAVR ze standardowymi terapiami u pacjentów wysokiego ryzyka ze zwężeniem aorty
[więcej w: terapia cranio-sacralna, wyposażenie stajni, RTG panoramiczne ]