Leczenie nadciśnienia tętniczego u pacjentów w wieku 80 lat lub starszych

Nie jest jasne, czy leczenie pacjentów z nadciśnieniem, którzy mają 80 lat lub więcej, jest korzystne. Sugeruje się, że terapia hipotensyjna może zmniejszać ryzyko udaru, mimo że może zwiększać ryzyko zgonu. Metody
Losowo przydzielono 3845 pacjentów z Europy, Chin, Australii i Tunezji, którzy mieli 80 lat lub więcej i mieli utrzymujące się skurczowe ciśnienie krwi o wartości 160 mm Hg lub więcej, aby otrzymać indapamid moczopędny (o przedłużonym uwalnianiu, 1,5 mg) lub placebo. Inhibitor konwertazy angiotensyny perindopryl (2 lub 4 mg) lub pasujący do placebo został dodany, jeśli to konieczne, aby osiągnąć docelowe ciśnienie krwi 150/80 mm Hg. Pierwszorzędowym punktem końcowym był udar krytyczny lub niekrytyczny.
Wyniki
Grupa aktywnego leczenia (1933 pacjentów) i grupa placebo (1912 pacjentów) były dobrze dopasowane (średni wiek, 83,6 roku, średnie ciśnienie krwi podczas siedzenia, 173,0 / 90,8 mm Hg); 11,8% miało w przeszłości chorobę sercowo-naczyniową. Średni czas obserwacji wynosił 1,8 roku. Po 2 latach średnie ciśnienie krwi podczas siedzenia było o 15,0 / 6,1 mm Hg niższe w grupie leczonej aktywnie niż w grupie placebo. W analizie zamiar-leczenie, aktywne leczenie wiązało się z 30-procentowym zmniejszeniem częstości występowania śmiertelnego lub niekrytycznego udaru (95-procentowy przedział ufności [CI], -1 do 51, P = 0,06), 39-procentowe zmniejszenie wskaźnik zgonu z powodu udaru mózgu (95% CI, do 62, P = 0,05), 21% zmniejszenie częstości zgonów z dowolnej przyczyny (95% CI, 4 do 35, P = 0,02), redukcja o 23% w tempie zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych (95% CI, -1 do 40, P = 0,06) i 64% zmniejszenie częstości niewydolności serca (95% CI, 42 do 78, P <0,001). W grupie leczonej aktywnie zgłoszono mniej poważnych zdarzeń niepożądanych (358, vs. 448 w grupie placebo; P = 0,001).
Wnioski
Wyniki są dowodem na to, że korzystne jest leczenie hipotensyjne indapamidem (o przedłużonym uwalnianiu) z perindoprilem lub bez niego, u osób w wieku 80 lat lub starszych. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00122811.)
Wprowadzenie
Redukcja ciśnienia krwi jest skuteczna w zapobieganiu udarom i innym zdarzeniom naczyniowym, w tym niewydolności serca.1 W ostatniej dekadzie korzyści w zakresie leczenia okazały się zasadniczo zgodne między wieloma subpopulacjami i wśród leków przeciwnadciśnieniowych.2 Jednakże, jak podkreślono wcześniej [3] bardziej aktualne wytyczne, dowody na to, że leczenie pacjentów w wieku 80 lat lub starszych jest korzystne, są niejednoznaczne. Chociaż ryzyko udaru wzrasta w sposób ciągły wraz ze wzrostem ciśnienia krwi powyżej około 115/75 mm Hg, związek ciśnienia krwi i udaru zmniejsza się wraz ze wzrostem wieku.1 Badania epidemiologiczne konsekwentnie sugerowały, że ciśnienie krwi i ryzyko śmierci są odwrotnie osoby w wieku 80 lat lub starsze, 5-9 prawdopodobnie odzwierciedlające zwiększone ryzyko terapii obniżenia ciśnienia krwi lub odwrotnej przyczynowości z powodu stanów, które mogą być związane z obniżeniem ciśnienia krwi (takimi jak rak, otępienie, zawał mięśnia sercowego i niewydolność serca) ).
Ostatnia retrospektywna analiza kohortowa pacjentów w wieku 80 lat i starszych z nadciśnieniem tętniczym, z których 84,5% otrzymywało leki przeciwnadciśnieniowe, wykazała krótsze przeżycie dla osób z ciśnieniem skurczowym poniżej 140 mm Hg, nawet po dostosowaniu do znanych czynników prognostycznych śmierci. 10 Randomizowane badania kontrolowane z udziałem osób starszych albo wykluczyły osoby w wieku 80 lat lub starszych1,12 lat, albo zwerbowały zbyt mało, aby wykazać przewagę leczenia.13-16 Metaanaliza wyników dotyczących leczenia nadciśnienia tętniczego szczególnie w tej grupie wiekowej zasugerował, że korzyść – zmniejszenie o 36% ryzyka udaru mózgu – można zrekompensować ewentualnymi skutkami ubocznymi, biorąc pod uwagę prawie znaczny wzrost o 14% ryzyka zgonu z jakiejkolwiek przyczyny (P = 0,05). wyniki nie były solidne, ponieważ dodanie danych z tylko jednego hipotetycznego, właściwie zaprojektowanego badania, które nie wykazało żadnego działania leczniczego, spowodowałoby, że wyniki nie byłyby znaczące.
Wyniki badania pilotażowego nadciśnienia tętniczego w teście o bardzo podeszłym wieku (HYVET) 18 były zgodne z wynikami z metaanalizy
[hasła pokrewne: rodzaje lekarzy i czym się zajmują, stopnie specjalizacji lekarskiej, przychodnia na piłsudskiego ]

Powiązane tematy z artykułem: przychodnia na piłsudskiego rodzaje lekarzy i czym się zajmują stopnie specjalizacji lekarskiej