Medical Mystery: Epigastric Pain – The Answer

Badania pacjenta. Panel A pokazuje oryginalny film klatki piersiowej; 6 lat później przeprowadzono badanie barowe (Panel B) i tomografię komputerową (Panel C). Zobacz tekst objaśnienia strzałek.
Tajemnicą medyczną w numerze z 6 marca1 była 82-letnia kobieta, u której wystąpiły objawy ze strony układu oddechowego, a następnie, 6 lat później, pojawiły się bóle w nadbrzuszu, nudności i wymioty. Podczas pierwszej wizyty zdiagnozowano żołądek klatki piersiowej oraz bezobjawowe częściowe skurcze żołądka (panel A, strzałki). Pacjent odmówił interwencji w tym czasie. Pozostawała bezobjawowa, dopóki nie pojawiły się bóle w nadbrzuszu, nudności i wymioty. Górne badanie endoskopowe wykazało skręcenie fałdów żołądka, a endoskop nie mógł być wysunięty ponad 5 cm od połączenia żołądkowo-przełykowego. Badanie barowe (panel B) i tomograficzne badanie klatki piersiowej i brzucha (panel C) wykazały organo-idalny skręt żołądka i żołądek wewnątrz klatki piersiowej (strzałki). Pacjent nadal odmawiał interwencji chirurgicznej, ale jej objawy ustąpiły bez leczenia. W czasie wizyty kontrolnej 12 miesięcy później pozostała wolna od objawów.
Rangan Murali, MD
Bashar M. Attar, MD, Ph.D.
Szpital Cook County-John H. Stroger, Chicago, IL 60612
edu
Komentarz edytora: Otrzymaliśmy 1610 odpowiedzi z 85 krajów na tę medyczną zagadkę. Sześćdziesiąt dwa procent respondentów to lekarze w praktyce, 21% to lekarze, a 12% to studenci medycyny. Spośród respondentów 65% zidentyfikowało pewien rodzaj przepukliny przeponowej na zdjęciu rentgenowskim, które ujawniło cofający się cień żołądka (panel A). W szczególności, 46% sugerowało przepuklinę rozworu przełykowego, a 13% zaproponowało inny rodzaj wady przepony, takie jak przepuklina Bochdalka lub Morgagniego; 6% prawidłowo zidentyfikowana skręt żołądka. Pozostałe 35% respondentów zasugerowało szereg diagnoz, w tym tętniak aorty, zespół Boerhaave a, uchyłek Zenkera, grasiczak, ropień płucny i achalazję.
Odniesienie1. Murali R, Attar BM. Medyczna tajemnica: ból w nadbrzuszu. N Engl J Med 2008; 358: 1053-1053
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
[hasła pokrewne: hemohromatoza, rodzaje lekarzy i czym się zajmują, prąd traberta ]

Powiązane tematy z artykułem: hemohromatoza prąd traberta rodzaje lekarzy i czym się zajmują