Wyniki dotyczące semaglutydu i układu sercowo-naczyniowego u pacjentów z cukrzycą typu 2

Wskazówki dotyczące regulacji określają potrzebę ustanowienia bezpieczeństwa sercowo-naczyniowego nowych terapii cukrzycy u pacjentów z cukrzycą typu 2 w celu wykluczenia nadmiernego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wpływ na układ krążenia semaglutydu, analogu glukagonu podobnego do peptydu z wydłużonym okresem półtrwania wynoszącym około tydzień, w cukrzycy typu 2 jest nieznany. Metody
Losowo przydzielono 3297 pacjentów z cukrzycą typu 2, którzy stosowali standardowy schemat leczenia, aby otrzymywać semagutyd raz w tygodniu (0,5 mg lub 1,0 mg) lub placebo przez 104 tygodnie. Pierwotnym złożonym wynikiem było pierwsze wystąpienie zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, niezakończonego zgonem zawału mięśnia sercowego lub udaru niezakończonego zgonem. Postawiliśmy hipotezę, że semaglutyd będzie nie gorszy od placebo dla pierwotnego wyniku. Margines niezależności wynosił 1,8 dla górnej granicy 95% przedziału ufności współczynnika hazardu.
Wyniki
Na początku, 2735 pacjentów (83,0%) miało ustaloną chorobę sercowo-naczyniową, przewlekłą chorobę nerek lub oba. Pierwotny wynik wystąpił u 108 spośród 1648 pacjentów (6,6%) w grupie przyjmującej semaglutyd oraz u 146 z 1649 pacjentów (8,9%) w grupie placebo (współczynnik ryzyka, 0,74; przedział ufności 95% [CI], 0,58 do 0,95; P <0,001 dla nie gorszej jakości). Zawał mięśnia sercowego niezakończony zgonem wystąpił u 2,9% pacjentów otrzymujących semaglutyd, a u 3,9% pacjentów otrzymujących placebo (współczynnik ryzyka 0,74; 95% CI, 0,51 do 1,08; P = 0,12); niekrytyczny udar wystąpił odpowiednio w 1,6% i 2,7% (współczynnik ryzyka, 0,61, 95% CI, 0,38 do 0,99, P = 0,04). Częstość zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych była podobna w obu grupach. Częstość występowania nowych lub nasilających się nefropatii była mniejsza w grupie semaglutydowej, ale odsetek powikłań retinopatycznych (krwotok do ciała szklistego, ślepota lub stany wymagające leczenia za pomocą środka do ciała szklistego lub fotokoagulacji) był znacznie wyższy (współczynnik ryzyka 1,76; 95% CI, 1,11 do 2,78; P = 0,02). W grupie semaglutydów wystąpiło mniej poważnych zdarzeń niepożądanych, chociaż więcej pacjentów przerwało leczenie z powodu działań niepożądanych, głównie z przewodu pokarmowego.
Wnioski
U pacjentów z cukrzycą typu 2, u których wystąpiło wysokie ryzyko sercowo-naczyniowe, częstość występowania zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, niezakończonego zgonem zawału mięśnia sercowego lub udaru nieinwazyjnego była istotnie niższa wśród pacjentów otrzymujących semaglutyd niż u osób otrzymujących placebo, co potwierdziło niemniejszą skuteczność semaglutydu. (Finansowane przez Novo Nordisk, numer SUSTAIN-6 ClinicalTrials.gov, NCT01720446.)
SZYBKIE PODEJŚCIE
Semaglutide i ryzyko sercowo-naczyniowe
01:53
Choroba sercowo-naczyniowa jest najczęstszą przyczyną śmierci i powikłań u pacjentów z cukrzycą typu 2. Niedawno wykazano badania oceniające inhibitor krotransportera sodowo-glukozowego 2 (empagliflozynę) i analog glukagonopodobnego peptydu (GLP-1) (liraglutyd) lepsze wyniki sercowo-naczyniowe u pacjentów z cukrzycą typu 2, którzy byli obciążeni dużym ryzykiem zdarzeń sercowo-naczyniowych.2.3
Semaglutide, analog GLP-1 z wydłużonym okresem półtrwania wynoszącym około tygodnia (co pozwala na podawanie raz na tydzień podskórnie), 4 jest obecnie opracowywany, ale nie został jeszcze zatwierdzony do leczenia cukrzycy typu 2. Wskazówki dotyczące regulacji określają potrzebę ustanowienia bezpieczeństwa sercowo-naczyniowego nowych terapii cukrzycy typu 2 w celu wykluczenia nadmiernego ryzyka sercowo-naczyniowego.5 Prośba o wstępną ocenę wyników sercowo-naczyniowych i innych długoterminowych wyników leczenia semaglutydem u pacjentów z cukrzycą typu 2 (SUSTAIN- 6) zaprojektowano w celu oceny nie gorszego działania semaglutydu w porównaniu z placebo pod względem bezpieczeństwa sercowo-naczyniowego u pacjentów z cukrzycą typu 2.
Projekt testowy i nadzór
Przeprowadziliśmy randomizowane, podwójnie zaślepione, kontrolowane placebo badanie z grupą równoległą w 230 ośrodkach w 20 krajach
[patrz też: amyloza, Fordanserki, wyposażenie stajni ]